Sunday, March 31, 2013

Recept: Markertaart

Mijn vader komt uit Marken dit is een dorp op een eiland die grenst aan monnickendam. Hier op Marken maken ze naar mijn mening echt de lekkerste taart en dat is namelijk markertaart. Als ik op verjaardag ging bij familie hoopte ik altijd dat zij deze taart hadden gemaakt en vaak had ik mazzel en kon ik er weer heerlijk van genieten. Iedereen op Marken maakt zijn taart weer anders bij de 1 is de taart een stuk droger dan bij de ander. Het recept wat ik gevonden heb op internet is echt mijn beste markertaart die ik het liefst hebben wil en ik deel hem graag met jullie want als je van bakken houd moet je echt een keer deze taart maken. Je bent even bezig maar het resultaat mag er zeker wezen.

Stap 1: het maken van de cake:

Ingrediënten:

- 140 gr Bloem
- 120 gr Roomboter
- 120 gr Suiker
- 1 zakje bakpoeder
- 6 eieren

Vet een ronde bakvorm in en bestrooi deze met een eetlepel bloem zodat alle randen goed bedekt zijn met bloem. ( de keuze qua grootte van je bakvorm ligt helemaal aan jezelf voor een plattere taart neem je 28 cm en voor een hogere 24 cm ) Ondertussen scheid je het eigeel van het eiwit en bewaar je dit in 2 aparte kommen. Het eigeel en suiker voeg je samen en klop je op. Vervolgens klop je het eiwit op totdat het stijf genoeg is en zelf niet uit de kom valt als je het boven je hoofd zou plaatsen. Als laatste onderdeel voordat je alles samenvoegt snijdt je de boter in blokjes en lepel je de bloem hierdoor heen. Het eigeel en suiker mengsel voeg je beetje bij beetje bij het opgeklopte eiwit en spatel je rustig door elkaar zodat het luchtig blijft. Vervolgens voeg je de boter en bloem door het eiwit mengsel en dan is de cake klaar om in de bakvorm te gieten. Bak de cake voor ca. 30 minuten in de oven op 160 graden.

Stap 2: Garnering van de cake

Zodra de cake goed afgekoeld is maak je een simpele glazuur die bovenop de cake gesmeerd word. Meng 50 gram poedersuiker met 3 eetlepels limonadesiroop zodat het een papje word en verdeel dit goed over de bovenkant van de cake en laat dit hard worden in de koelkast.

Stap 3:  Crème voor op de cake

Ingrediënten:

- 250 gr Harde margarine ( Blueband )
- 240 gr Poedersuiker
- 6 eetlepels Custard
- 2 eieren
- Kleurstof ( Jo-La )

Mix de boter en ei goed door elkaar doormiddel van een mixer zodat een zachter geheel word. Vervolgens voeg je de poedersuiker en de custard toe en meng je dit alles goed door elkaar. Nu is de crème nog geel maar wil je het een leuk kleurtje geven wat vaak wel gebeurd bij een markertaart voeg je een paar druppels kleurstof toe en meng je het net zolang door elkaar tot de gele kleur weg is.


Stap 4: Het opmaken van de cake

Het opmaken van de cake moet je helemaal naar eigen hand doen. De een snijd de cake nog doormidden zodat er tussenin ook nog een laag crème gespoten kan worden en zelf doe ik alleen een laag crème op de bovenkant anders word het te machtig. Markertaart maken is een werk maar het resultaat mag er wezen en vooral de smaak.

0 comments:

Post a Comment