Friday, March 1, 2013

Gordelroos

Alweer 4 jaar geleden tijdens mijn studie op de Hotelschool kreeg ik opeens brandende en jeukende rode bultjes in mijn nek met blaasjes erop. Mijn eerste reactie was van ojee ik heb zeker wat verkeerds gegeten of misschien komt het wel door de ketting die ik droeg dat het is gaan irriteren dus dat gaat wel over. Nee! Na een aantal dagen werd het alleen maar erger en werden het alleen maar meer bultjes en het brandde zo erg dat het zo een pijn deed dat ik toch maar naar de huisarts gegaan ben ( zo niets voor mij ) De huisarts vroeg waarvoor ik kwam en vertelde mij dat ik Gordelroos had ojee en nu? Zij gaf me recept voor een zalfje die ik moest halen bij de apotheek en smeren op de blaasjes en dan zou het branderige gevoel een stuk minder zijn en zou het vanzelf weg trekken wat gelukkig gebeurde maar hoe kom je hier nou aan?

Gordelroos kan je zien als een waterpokken variant en deze komt vaak voor bij mensen die op jongere leeftijd weinig tot geen waterpokken hebben gehad maar ook bij mensen die het virus wel te pakken hebben gehad maar een lage weerstand hebben zodat het virus weer naar buiten komt. Gordelroos begint met rode bultjes die een branderige, jeukend en tintelend gevoel geven. ( Blijf er vooral van af want anders kan je nog verspreiden over andere lichaamsdelen ) Na enkele dagen komen er blaasjes op de bultjes en in deze periode ben je ook besmettelijk voor kinderen en mensen die nog nooit het waterpokken virus hebben gehad. Zodra er een paar dagen verstreken zijn worden de blaasjes korstjes en verdwijnt de gordelroos weer. Zodra je denkt dat je last hebt van gordelroos ga dan even langs bij de huisarts zodat hij/zij u iets tegen de pijn kan geven wat snel helpt zoals bij mij een zalfje.

Belangrijk! Heeft u de gordelroos in het gezicht en vlakbij uw ogen ga direct naar een huisarts want dit kan schade aanbrengen aan uw ogen.

0 comments:

Post a Comment