Thursday, October 3, 2013

Recept: Focaccia

________________________________________________________________________________________________

Ik wil mijn blog echt even een hoofdonderwerp gaan geven en dit gaat worden: Eten & Drinken. Jullie zullen meer artikels gaan zien over alles wat met eten of drinken te maken heeft. Zo kan je denken aan een review van een product ( nieuw of oud ), review van een restaurant, recepten ( die van mezelf zijn of uit een magazine ) en zo kunnen we nog wel meer dingen verzinnen wat met eten & drinken te maken heeft. Buiten dit hoofdonderwerp zal je vast nog wel af en toe een beautyproduct voorbij zien komen of mijn andere interesses. Ik hoop dat jullie het leuk gaan vinden en oja volg mij ook even op Instagram: Miszbloggie want daar zal ik regelmatig foto's posten.

________________________________________________________________________________________________

Terwijl ik aan het bladeren was in het Proef 't verschil magazine van oktober 2013 kwam ik een tal van heerlijke recepten tegen waaronder het recept voor een focaccia. Ik vind dit altijd een heerlijk kruidenbroodje wat altijd lekker smaakt bij een kopje soep. Zelf ben ik van plan hem van het weekend te gaan maken dus dan zal ik jullie nog een update geven in mijn dagverslag hoe het geworden is.



Benodigdheden voor 1 brood a 15 plakken.

* 500 gram Tarwebloem
* 20 gram griesmeel
* 1 zakje instant gist
* 1 theelepel zout
* 5-6 eetlepels olijfolie
* 250 ml lauwwarm water
* 2 zakjes rozemarijn ( of vers )
* Zeezout
* Huishoudfolie
* Schone theedoek

Bereidingswijze:

* Meng in een kom de bloem met het griesmeel en roer de gist erdoor en dan pas het zout. ( Dit omdat gist altijd even moet wennen en anders korrelig word ) Schenk al roerend 2 eetlepels olijfolie bij de bloem en roer en 250 ml lauwwarm water door
* Je blijft roer totdat het deeg niet meer uit elkaar valt. Vervolgens dekken we de kom af met de folie en laten we het deeg 15 minuten rusten.
* Doe een paar druppels van de olijfolie op je aanrecht en leg hierop het deeg ( net zoals wat je doet met wat meel om het deeg beter uit te kunnen rollen ) Kneed het deeg 5-10 minuten met je handen goed door tot het deeg soepel en elastisch is en niet meer plakt aan je handen. Vorm het deeg tot een bal en plaats hem terug in de kom
* Dek opnieuw de kom af met folie en zet het deeg op een warme plaats ( Bij de verwarming of een oven die je voorverhit op 50 graden. Nu komt het minst leuke want het moet nu een uur lang gaan rijzen tot het deeg in volume is verdubbeld.
* Nadat het uur is verstreken vetten we de bakplaat in met olijfolie en plaatsen we het deeg erop. Sprenkel nog wat olijfolie over het deeg en verdeel hem goed over de plaat.
* Om het focaccia effect te krijgen druk je met je vingertop veel putten in het deeg.
* Doe een beetje bloem over de theedoek en doe deze over het deeg om het nogmaals een uur te laten rijzen.
* Verwarm na ongeveer 45 minuten de oven voor op 220 graden. Rits ondertussen de rozemarijn van de takjes en verwijder de theedoek van het deeg en bestrooi deze met de rozemarijn en nog wat olijfolie. Strooi tenslotte nog wat zeezout erover en je focaccia is klaar om de oven in te gaan.
* Bak de focaccia in 20-25 minuten mooi goudbruin gaar. Om te testen wanneer je focaccia klaar is moet je hierop gaan kloppen en klinkt het hol dan is hij klaar om te gaan eten.

Nou nu ik het recept heb gezien ben ik zeker wel 2 1/2 uur bezig om een brood te maken maar ik vind het een uitdaging en ik ga ervoor ik ben heel benieuwd of het me gaat lukken al zal ik heel geduldig moeten zijn met het rijzen. Hebben jullie nog tips voor het maken van een Focaccia laat het me gerust weten in een comment of stuur een mail naar: miszbloggie@gmail.com

Eet smakelijk!


Bron: www.dekamarkt.nl

0 comments:

Post a Comment