Saturday, July 20, 2013

Psoriasis

Ik heb altijd wel periodes waar ik veel last van roos heb en ik dacht dat ik daar nu weer heel erg last van had maar het bleef maar op dezelfde plekken zitten en jeukte onwijs. Ik liet Jasper daarom even kijken en die zag dat ik het helemaal open had gekrabd en zei me gelijk dat dit waarschijnlijk geen roos was dus zodra ik thuis was heb ik mijn mams gevraagd of zij even wou kijken en die kwam al gauw met de conclusie dat ik psoriasis had.

Wat is psoriasis?

Het is een veel voorkomende chronische huidziekte. Circa één op de vijftig mensen heeft er last van. Psoriasis zorgt voor veel ongemakken als rode plekken, huidschilfers, jeuk en soms pijn. Daarnaast kan vooral de zichtbaarheid van de ziekte een belasting zijn.

Vormen van psoriasis!

Nadat ik op internet rond was gaan kijken bleken er wel 8 soorten psoriasis te zijn hieronder zal ik vermelden wat elke soort precies inhoud.

1. Psoriasis Capitis ( Psoriasis op de hoofdhuid )
2. Psoriasis Vulgaris ( Psoriasis op de hoofdhuid, ellebogen, knieën en onderrug )
3. Psoriasis Inversa ( Psoriasis op de oksels, liezen en bilnaad )
4. Psoriasis Guttata ( Psoriasis op de armen, benen en romp )
5. Psoriasis Unguium ( Psoriasis op de nagels van handen en voeten )
6. Erythrodermische psoriasis ( Psoriasis van top tot teen over je lichaam )
7. Psoriasis Pustolosa ( Psoriasis op handpalmen en voetzolen )
8. Artritis psoriatica ( Psoriasis waar je last krijgt van je gewrichten )

Zelf had ik de eerste psoriasis een simpele vergeleken met alle soorten die je kan krijgen. Denk je zelf last te hebben van psoriasis kijk op www.psoriasis.nl of je vermoeden klopt en ga daarna even langs de dokter. Mijn psoriasis kon behandeld worden door een crème en lotion maar hoe erger de psoriasis hoe heftiger de behandelingen en er helemaal vanaf komen doe je helaas niet want in mijn geval is het erfelijk want mijn moeder heeft het ook en het komt er voornamelijk uit tijdens een stressperiode dus ik zal er mee moeten leven en vergeleken met mijn kleine plekjes en de ergere vormen die je kan krijgen moet ik zeker niet klagen. Kijk voor meer informatie op www.psoriasis.nl

Bron: www.psoriasis.nl

0 comments:

Post a Comment