Sunday, January 27, 2013

Recept: Moeders Hachee

Iedereen maakt op zijn eigen manier hachee ik zelf ben helemaal weg van de hachee van mijn moeder vandaar dat ik het recept graag met jullie deel.

( genoeg voor 4 personen )

1 kg hacheevlees
3 grote uien ( soms zelfs 4 )
1 eetlepel ketjap
Croma
Sambal Oelek
Peper
Zout

Snijd het hacheevlees in stukjes en peper en zout het vlees goed. ( wees niet te zuinig ) Tijdens het snijden doe je een half pakje croma in een pan zodat de boter kan smelten. ( je kunt ook andere boter gebruiken ) Zodra de boter gesmolten is doe je hachee blokjes in de pan en laat je het even bakken tot alle stukjes een goud-bruin kleurtje heeft. Tijdens het bakken snijdt je de uien in ringen en doe je ze in de pan zodra al het vlees goud-bruin gekleurd is. Dit alles laat je even 5 minuten bakken zodat het even goed alles op kan nemen. Vervolgens voeg je na smaak sambal toe en de eetlepel ketjap. ( ik zelf doe meestal 2 flinke eetlepels sambal ) Nu alle ingrediënten erin zitten voeg je water toe tot alle producten onder water staan zodat dit alles 2 a 3 uur kan gaan sudderen. Doe de deksel erop en laat het op een laag vuur zijn gang gaan.

Na elk uur kijk ik altijd even of er nog genoeg vocht bij zit en anders voeg ik er nog wat bij. Zodra er 2 1/2 uur verstreken zijn ga ik het vlees proberen of het al gaar is en er genoeg sambal in zit. Als het vlees gaar is kun je ervoor kiezen om het nog een halfuur te laten sudderen of toch de pan uit te zetten dit ligt aan wat jij graag wilt. Ik gebruik altijd de volle 3 uur voor heerlijk mals vlees

Ik serveer de hachee altijd met gekookte aardappelen op een bord. Hachee verdient geen schoonheidsprijs maar is wel heerlijk! Eet smakelijk.

0 comments:

Post a Comment